Meteen naar de tekst springen

INDEX >> KLASSIEKERS >>

INVADERS FROM MARS
De kwade intenties van marsmannetjes

 

Michiel Nieuwenhuijse | 11/11/2012


Share/Bookmark

De buitenaardse wezens in Invaders From Mars (1953) zijn mannen in groene en slecht dichtgeritste zwempakken. Maar veel belangrijker dan de knullige effecten is in deze film van regisseur William Cameron Menzies de kracht van de suggestie.

Het verhaal, dat zich volledig afspeelt in een pittoresk kleine stad in de Verenigde Staten, is weinig complex. David Gardner (Jimmy Hunt), het jonge zoontje van de familie Gardner, wordt op een broeierige zomernacht ruw gewekt door een onweer. Vanuit zijn kamer, gesitueerd in een mooi duinachtig natuurlandschap, ziet hij een ufo landen.

De suggestieve beeldvorming neemt de regie over. Want ook al ziet de kijker een Ikeakoplamp met groen achterlicht, die aan een - voor het oog zichtbare - visdraad voorbij dobbert, komen de vragen. Wie zit er in de ufo? Zijn er levensvormen aan boord? Zijn ze vijandelijk? En: hoe zien de aliens eruit?

Opgewonden door deze gebeurtenis rent David naar de slaapkamer van zijn ouders. Mr. George MacLean (Leif Erickson) en Mrs. Mary MacLean (Hillary Brooke) horen Davids verhaal aan maar manen hem kort daarna aan weer terug te gaan naar zijn slaapkamer. Davids opgewonden relaas heeft echter de interesse van zijn vader opgewekt en hij besluit voor de zekerheid poolshoogte te nemen. Jas aan, de duinen in.

De volgende morgen wordt het gezin wakker maar van George ontbreekt elk spoor. Nadat de politie is geïnformeerd, keert George opeens terug maar hij gedraagt zich als een nukkige en geagiteerde man. David herkent zijn vader niet meer. Na dagen waarin de radicale verandering in zijn vaders gemoedstoestand onveranderd blijft, besluit hij de lokale autoriteiten te waarschuwen.

Het verhaal komt dan in een stroomversnelling; een opeenstapeling van gebeurtenissen. De autoriteiten houden David in eerste instantie vast, maar gaandeweg, als steeds meer mensen van de lokale bevolking zich vreemd beginnen te gedragen, wordt besloten het advies in te winnen van wetenschapper en astroloog Dr. Stuart Kelston (Arthur Franz).

Laatstgenoemde komt al snel tot de conclusie dat Davids verhaal klopt en hij licht kolonel Fielding (Morris Ankrum) van het Amerikaanse leger in. Het vervolg van de film laat zich raden: een onvermijdelijke ontmoeting met de aliens die kwade intenties koesteren tegen de lokale bevolking en de uiteindelijke apotheose die even simplistisch als verrassend is.

Magische momenten
Het verhaal is eenvoudig en de personages leveren bij vlagen houterig acteerwerk. Toch levert deze filmklassieker opmerkelijk veel magische momenten op. Zo doet de film voortdurend een beroep op de kijker zijn of haar verbeeldingskracht.

Voor het jongere publiek, dat deze film voor de eerste keer bekijkt, zijn het niet de cartoonesk slecht geklede aliens die de nekharen doen rijzen maar het gegeven dat de ouders zich opeens vreemd gaan gedragen. Welke mysterieuze maar bovenal buitenaardse macht steekt daarachter?

Die boeiende vragen zorgen ervoor dat het ietwat simplistische scenario en de eenvoudige dialogen van Invaders from Mars nooit tot irritaties leiden. De karakters zijn niet complex, het tempo is niet te traag of te snel. Invaders from Mars kijkt net zo prettig weg als het lezen van een goed getekende comic.

De kracht van suggestie
De jaren vijftig was een gouden tijdperk voor de suggestieve beeldvorming. In die periode, toen Invaders from Mars werd uitgebracht, was er sprake van een rijk aanbod aan goedkoop geproduceerde sciencefiction- en horrorfilms. Sommige films kregen het label 'cult' en 'klassieker' toebedeeld, anderen beleven tot op de dag van vandaag een anoniem bestaan ergens in de filmarchieven op zolder van lang vergeten productiehuizen.

Wie bekend is met de beroemde Amerikaanse hoorspelen van NBC's X-Minus One kan zich wellicht voorstellen dat het scenario van Invaders from Mars zich makkelijk als hoorspel zou laten vertalen. Binnen deze context is de overeenkomst tussen beeld in vorm van een film en geluid in vorm van een hoorspel dat de kracht van het verhaal niet ligt in de beeldenpracht maar in de suggestie. Invaders from Mars is alleen daarom al een geslaagde cult-klassieker te noemen.

REEKS (125) – KLASSIEKER
In deze rubriek snuffelen we elke editie langs grote, kleine en vergeten filmklassiekers.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Benelux Film Distribution
THE MIST
The Beast Within
>>>