Meteen naar de tekst springen
Amstelfilms

INDEX >> RECENSIES >> LAILA'S BIRTHDAY

LAILA'S BIRTHDAY
De absurditeit van het dagelijkse leven in Palestina

goed  

Matthias Van Wichelen | 01/12/2009


Share/Bookmark

Het leven gaat door. Ook in Ramallah op de Westelijke Jordaanoever waar de veiligheidsmuur die Israel bouwt maar één van de problemen is. Laila's Birthday is een film over menselijke waardigheid in bijzondere omstandigheden.

De talrijke checkpoints (met de vernederende identiteitscontroles), de torenhoge werkloosheid, de vaak vernietigende interventies van het Israëlische leger en de onuitroeibare corruptie die de bestuurlijke organen verlamt bieden voldoende stof voor een drie uur durend drama dat geen seconde verveelt. Regisseur en scenarist Rashid Masharawi zag meer brood in een korte (amper 72 minuten) en intense komedie waarin hij met de grimlach vertelt over één dag in het leven van een taxichauffeur. Alles dat hij toont, is gebaseerd op reële situaties, zelfs wanneer het toch echt bij het haar getrokken lijkt. Een cliché zegt dat waarheid vaak ongeloofwaardiger is dan fictie.

Abu krijgt 's ochtends een dubbele opdracht van zijn vrouw: ten laatste om acht uur terug thuis zijn en een verjaardagstaart meebregen voor hun dochtertje dat 7 wordt. Dat lijkt niet onmogelijk, maar dat blijkt het wel. Eigenlijk is Abu rechter van beroep, maar
de Palestijnse staat heeft geen geld om hem te betalen. In afwachting van zijn herbenoeming rijdt hij in de taxi van zijn schoonbroer.

Die taxi is de enige plek in de stad waar rust en orde heerst. Wie bij hem instapt krijgt een lesje in discipline en burgerzin. Er wordt gerookt noch gevloekt. Wie wapens draagt, kan te voet gaan. Te lang zeveren is afgeraden.

Taxichauffeurs zijn dankbare filmpersonages. Ze geven een scenarist de kans om snel kleurrijke figuren te introduceren. Ze nemen plaats op de achterbank en doen hun verhaal. Wanneer het ei gelegd is, laat de schrijver hen uitstappen en plaatsmaken voor een ander. De chauffeur ontmoet genoeg gespuis om in de problemen te geraken, ziet alle hoeken van de stad op alle uren van de dag. De bestuurder als mobiel oog dat alles ziet.

Abu's tocht door zijn stad is onthutsend. In zo'n stad wordt een weldenkend mens binnen de kortste stapelzot. Gelukkig is zijn gevoel voor humor intact gebleven en kan hij het allemaal wat relativeren. De grens tussen absurditeit en tragiek is flinterdun.

Met een zeer fijn oog voor detail en dosering geeft regisseur Rashid Masharawi een inkijk in het echte leven op de Westelijke Jordaanoever. Het geweld en het bloedvergieten zijn de spectaculaire uitingen van de hel daarginds. De echte kloterij zit in de kleine pesterijen, de bureaucratie en de oogkleppen die de bewoners al jaren hebben opgezet. Ze zien niets meer en denken niet meer na. Afgestompte zombies in de fleur van hun leven. Abu daarentegen is scherp en alert. Hem krijgen ze niet klein.

Laila's Birthday is een feel good movie met meerwaarde. Met Mohammed Bakri heeft de film de ideale man gevonden om gestalte te geven aan een kerel die zijn rug recht en zich niet laat kisten. Bakri is een Palestijnse Israeli. In de film zelf zitten geen Israëlische personages. Dit verhaal is honderd procent Palestijns. Een mooi verhaal is het geworden: hartverwarmend en intelligent.

Als een filmjaar een poepchique driesterrenmaaltijd is in De Karmeliet, dan is Laila's Birthday het koekje bij de koffie. Piepklein en onopvallend maar met zoveel zorg, toewijding en liefde gemaakt dat het eventjes de tong streelt.

Gezien op Cinema Novo 2008

Titel: Laila's Birthday (Eid milad Laila)
Genre: Tragikomedie
Speelduur: 1u12
Regisseur: Rashid Masharawi
Acteurs: Mohammed Bakri, Areen Omari, Nour Zoubi

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: Buena Vista
INSTINCT
De mist in
>>>