Meteen naar de tekst springen
Disney / Pixar

INDEX >> RECENSIES >> UP

UP
Oud met een hart

goed  

Michel Druart | 16/10/2009


Share/Bookmark

Pixar heeft eigenlijk geen inleiding nodig. Al sinds jaren hebben zij het fakkel van Disney overgenomen als zijnde de meest toonaangevende animatiestudio, ook al slapen ze nu in hetzelfde bed. Na Wall-E, de robot, komen ze met een nog excentrieker hoofdpersonage op de proppen: een bejaarde man.

Carl Fredericksen is 78 jaar oud, en wil het liefst van al met rust gelaten worden. Dat is echter moeilijk met de projectontwikkelaars die hem koste wat het kost naar een bejaardentehuis willen sturen omdat hij op een felbegeerd lapje grond midden in de stad woont. En dan zijn er nog de scouts die blijven aandringen om hem toch maar een handje te helpen om zo hun goede daad te verwezenlijken.

Op een dag wordt het hem allemaal teveel, en na een aanvaring met een bouwvakker besluit hij om erop uit te trekken. Met een heleboel ballonnen slaagt hij erin om zijn huis in de lucht te trekken en zo koers te zetten naar Zuid-Amerika, een droom die hij altijd al had willen verwezenlijken met zijn inmiddels overleden vrouw Ellie. Bij het opstijgen merkt hij echter niet dat de jonge scout Russell zich vastgeklampt heeft onder het huis en als verstekeling aan de reis begonnen is.

Pixar heeft van zijn personages altijd al meer willen maken dan digitale bits en bytes, en voor het grootste deel slaagt het daar ook in. Waar het in het begin enkel speelgoedfiguurtjes aandurfde, slaagt het bedrijf er nu in om zelfs menselijke figuren echt te laten overkomen. The Incredibles was een geslaagd proefproject te noemen, maar in Up krijg je voor het eerst een persoon van vlees en bloed te zien: Carl.

Dat is allemaal te danken aan de meesterlijke eerste twintig minuten van Up. In een grandioze montage krijg je het leven van Carl en Ellie te zien, met al zijn ups en downs. Pixar durft hier zelfs onderwerpen aan te snijden die nog nooit in een Disneyfilm zijn aangeraakt. Het zou lichtjes overdreven zijn om van een emotionele mokerslag te spreken, maar de waarheid ligt niet veraf. Alleen hiervoor buigen we al heel diep. Het eerste half uur worden echt alle registers opengetrokken (zelfs bloed wordt voor het eerst getoond) en wie dan niet volledig mee is, kan zonder blozen harteloos genoemd worden.

Het is jammer dat na dertig minuten het hoogtepunt van Up al bereikt is. Carl vertrekt op zijn wereldreis, en vanaf dan begint het verhaal voorspelbaar aan te voelen. De jonge scout Russell in combinatie met de oude knar zorgt nog wel voor heel wat hilarische momenten, maar de genialiteit van het eerste half uur wordt niet meer bereikt. Nochtans komen er heel wat nieuwe elementen voorbij: een oude wetenschapper op zoek naar een verloren gewaand dier, sprekende honden, enorme struisvogels… Karl gaat zelfs de Indiana Jones IV toer op als een op leeftijd zijnde acrobaat in de jungle. Best vermakelijk voor de jongere kijkers maar de geloofwaardigheid krijgt een fikse knauw.

En dat is jammer, want op het einde van Up komt even weer de genialiteit van het eerste half uur naar boven en dan blijkt dat er helemaal geen grote actiescènes nodig zijn om de aandacht vast te houden. Wall-E leidde aan dezelfde ziekte: een steengoed begin gevolgd door half geslaagde maatschappijkritiek. Bij Up is dit minder het geval. Dit is mede door de kortere speelduur, maar vooral door Carl die in al zijn norsheid door iedereen begrepen kan worden.

We zullen in ieder geval nooit meer naar onze buurman kunnen kijken die zijn heg aan het afknippen is zonder ons af te vragen welke avonturen er nog allemaal voor hem in petto liggen.


Titel: Up
Genre: Animatie
Speelduur: 96 min
Regisseurs: Pete Doctor, Bob Peterson
Acteurs: Edward Asner, Christopher Plumer, Jordan Nagai, Bob Peterson

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

A-Film
MILLIONS
Boyle en zijn religie
>>>