Sony Pictures Releasing

INDEX >> RECENSIES >> ANGELS & DEMONS

ANGELS & DEMONS
Aantrekkelijke pseudowetenschap

Geert Verheyen | 17/05/2009

Toen The Da Vinci Code zo’n drie jaar geleden in première ging op het filmfestival van Cannes waren de verwachtingen hooggespannen. De vertoning kon echter niet bepaald een succes genoemd worden, want de film werd uitgejoeld. Wat sommige critici bestempelden als ‘de flop van het jaar’ werd met de 750 miljoen opgehaalde dollars ook één van dé kaskrakers van het jaar. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven en is er nu dan ook met Angels & Demons.

Toch duurde het verschijnen van de film langer dan verwacht. Scenarist Akiva Goldsman besloot in 2007 immers om aan de scenaristenstaking deel te nemen waardoor de productie noodgedwongen werd stilgelegd. Angels & Demons kreeg met meer problemen te kampen: na de commotie en de kerkelijke boycot van The Da Vinci Code (gericht op boek en film) koos regisseur Ron Howard (bekend van ondermeer Apollo 13, A Beautiful Mind, Cinderella Man en Frost/Nixon) voor de verfilming van Het Bernini-mysterie, een roman met setting in Rome en het Vaticaan. Uiteraard kreeg de crew geen toestemming om er te filmen en moesten alle decors worden nagebouwd, wat overigens prachtig gelukt is.

In Angels & Demons wordt opnieuw de hulp van Robert Langdon ingeroepen, een professor symbiologie aan Harvard: vier kardinalen werden ontvoerd en dat net de nacht voordat het Conclaaf, de verkiezing van een nieuwe paus, in de Sixtijnse Kapel van start moet gaan. Volgens de aanwijzingen lijken de Illuminati, een groep ‘ketters’ die zich in de 16e en 17e eeuw bezighielden met mystiek, hier een grote rol in te spelen. Tegelijkertijd werd op CERN een deeltjesversneller met daarin een grote dosis antimaterie gestolen. De gevolgen lijken niet te overzien wanneer deze tot ontploffing zou worden gebracht.

Het Bernini-mysterie kwam in boekvorm uit voor The Da Vinci Code, maar in de filmzalen is het precies omgekeerd. Gek genoeg stoort dat op geen enkel moment. De vertrouwde Dan Brown-elementen zijn ook hier weer talrijk aanwezig: een dosis geschiedenis met enige kern van waarheid overgoten met een gezonde dosis thriller. Toen we de romans lazen (voor de hype) waren we al van mening dat Het Bernini-mysterie sterker was dan de millionseller die The Da Vinci Code geworden is. Na het bekijken van de film moet deze mening niet bijgesteld worden: meer dan twee uur lang zit je als kijker op het puntje van je stoel (één enkele keer schrik je zelfs op) en het verschroeiende tempo die de race tegen de klok van professor Langdon met zich meebrengt zorgt, ervoor dat er geen tijd is om iets anders te doen dan genieten en meegaan met de beeldenstroom.

Angels & Demons kan hier uiteraard alleen maar in slagen als de film ook echt spannend is en dat is dan ook het geval. Op een lijk meer of minder wordt er niet gekeken en ook al kennen we niets van klassieke beeldkunst, kerken, kapellen en catacomben, toch blijven we geboeid van begin tot eind. Dat is zonder twijfel de prestatie van Ron Howard, die de achtervolgingen met een schuddende camera in beeld brengt, wat de spanning al meteen wat verhoogt.

Uiteraard is Angels & Demons geen grote kunst en uiteraard is dit niet de rol waar Tom Hanks door de jaren heen voor herinnerd zal worden, maar dat verwachten we dan ook niet als we naar deze film gaan kijken. Bovendien raakt de film ook een onderliggend thema aan, namelijk de aloude strijd tussen religie en wetenschap. Beide pretenderen ze de Waarheid in pacht te hebben, wat hun samengaan altijd al heel moeilijk gemaakt heeft. Zal een echt evenwicht ooit gevonden worden of zal het nooit verder gaan dan een wederzijds tolerantie, bij gebrek aan een betere oplossing? Iets om bij na te denken, al is het overgrote deel van dit filmpubliek daar niet meteen mee bezig.

Ook Angels & Demons zal volle zalen trekken en ongetwijfeld de volgende weken de verschillende nationale box office-lijsten binnenstormen op de eerste plaats. Bovendien is Angels & Demons op alle vlakken beter dan zijn voorganger, wat de kijkers ongetwijfeld een gevoel van tevredenheid zal bezorgen, want zij hebben gekregen wat ze willen. Angels & Demons is twee uur entertainment overgoten met een geleerd sausje. Niets meer, maar zeker ook niets minder

Titel: Angels & Demons
Speelduur: 2u20
Regisseur: Ron Howard