Meteen naar de tekst springen
Warner Bros.

INDEX >> KLASSIEKERS >> ROGER & ME

ROGER & ME
Triest maar indringend

 

Mattijs Grannetia | 01/09/2008


Share/Bookmark

Michael Moore is inmiddels uitgegroeid tot een huishoudnaam. Zijn films en tv programma’s vinden overal veel bijval, zijn boeken gaan als warme broodjes over de toonbank, maar Michael Moore is ooit ook ergens begonnen en die woede en drang naar gerechtigheid moet toch ergens vandaan komen. Als tiener was hij al actief in de politiek rond zijn school en tien jaar als hoofdredacteur voor een weinig verhullende krant gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Maar het was de sluiting van de plaatselijke hoofdwerkgever in zijn geboortestad die voor hem de druppel was die de emmer deed overlopen.

Roger & Me is het eerste werk op het grote scherm van deze opmerkelijke figuur. Moore vertelt op zijn eigen manier het relaas van de stad Flint in de staat Michigan, waar hij zelf opgroeide. Sinds ver voor de tweede wereldoorlog was het de fabriek van autogigant General Motors die voor veel inwoners van Flint als werkgever fungeerde. Wanneer de hoofddirectie besluit om de fabriek te sluiten in Flint vanwege een recessie, gaat er een schok door het stadje, want ongeveer 30.000 mensen staan plotsklaps zonder werk op straat. Moore neemt de taak op zich om de grote baas van General Motors, Roger B. Smith, te gaan confronteren met de feiten uit zijn geboortestad, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Objectiviteit is niet één van Moore’s sterkste kanten en gezien het onderwerp is dat hier ook niet zo heel erg kwalijk. Het is zijn stad die door één bedrijf kapot gemaakt wordt zonder dat dit bedrijf zich ook maar iets aantrekt van de gevolgen die dit voor de samenleving met zich mee brengt. Door recht op de betrokkenen af te stappen en ze op de man af te vragen wat hun mening is over deze situatie creëert hij regelmatig momenten waarop deze sleutelfiguren met hun mond vol tanden staan. Dit is een manier van werken die we in zijn latere werk veelvuldig terug zien komen.

Wat Roger & Me doet afwijken van zijn latere werk is het opmerkelijke ontbreken van een grote hoeveelheid humor in deze documentaire. De toon is grimmig en het is goed te merken dat hij nog niet de intonatie gevonden had waar hij later vooral met zijn tv programma The Awful Truth furore mee zou maken en wat hem een Oscar zou opleveren voor Bowling for Columbine. Deze toon geeft Roger & Me een trieste, maar indringende aanblik.

Moore geeft ons een geschiedenisles over Flint, laat veel mensen aan het woord, maar laat vooral ook zien hoe de stad uitgroeit tot een door criminaliteit en armoede geteisterde stad en hoe onverschillig en kortzichtig de “upperclass” van Flint omgaat met de situatie in hun stad. Ook zijn we getuige van de absurde plannen die alleen maar averechts werken in een stad als Flint, zoals het bouwen van een indoor pretpark voor ettelijke miljoenen dollars, terwijl bij wijze van spreken aan de andere kant van de straat er weer een gezin zonder pardon op straat gezet wordt. Tot overmaat van ramp gaat Moore uiteindelijk ook nog naar een kerstborrel van General Motors waar Roger Smith een stuk voorleest uit een tekst van Charles Dickens over de kerstmis, terwijl deze schrijver vaak juist opkwam voor de minderbedeelden in de wereld en geloofde in de goedheid in elk mens. Deze toespraak wordt nog eens verder ontkracht doordat Moore er beelden doorheen knipt van een gezin dat op de dag voor kerstmis uit hun huis wordt gezet. Hoe ironisch wil je het hebben.

Roger & Me is een bijna typisch product van Michael Moore en is zeker de moeite van het kijken waard, misschien wordt de wereld er uiteindelijk ook nog een beetje beter van.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Warner Bros.
THE BIG RED ONE: THE RECONSTRUCTION
Een klassieker hersteld
>>>