Meteen naar de tekst springen
Jeffrey De Keyser

INDEX >> FESTIVALS >> OFFSCREEN FILMFESTIVAL 2008: TERUGBLIK

OFFSCREEN FILMFESTIVAL 2008: TERUGBLIK
Le Freak, c'est chic

 

Jeffrey De Keyser | 18/03/2008


Share/Bookmark

Het freakcircus breekt zijn tenten af, Kieuwman trekt zich terug in het schemerduister van de lagunes, en de kungfu-nonnen zijn andermaal tot het boeddhistisch slotklooster gedoemd. De eerste editie van het Offscreen Filmfestival zit erop. Tijd voor een korte terugblik op drie verlengde weekends grensverleggende cinema.

LEES OOK:
FREAKSHOW FRIDAY | GRENZELOZE CINEMA IN DE NAVEL VAN DE DROOM | MORELE ECLIPS DOOR EEN ZONNEBRIL

Tussen 21 februari en 9 maart kon de festivalbezoeker zich in Cinema Nova vergapen aan de meest zonderlinge films: First (Off) Screenings, 3D, Manimal, Freak Cinema en een eerbetoon aan Jack Hill. Ook het Filmmuseum nam deel aan het programma met een retrospectieve rond Tod Browning.

Dat de 3D-module zich tot de onbetwiste publiekstrekker van het festival ontpopte, hoeft eigenlijk nauwelijks te verbazen. We krijgen immers niet elke week de kans om het stereoscopisch film kijken in zijn originele vorm te herontdekken. Bovendien stonden met Creature from the Black Lagoon, House of Wax en Flesh for Frankenstein onvervalste genreklassiekers op het menu. Terwijl de cultfans zich in de Hill-retrospectieve konden buigen over de genese van de blaxploitation-film, werden in Freak Cinema de morele standaarden onverbiddelijk aan de decadentie geslachtofferd. Beide modules bereikten eveneens een hoog publieksgemiddelde. De aanwezigheid van Jack Hill, die enkele van zijn films persoonlijk kwam voorstellen, is daar wellicht niet vreemd aan. Het niet van seksuele aberraties gespeende Manimal en de gedurfde selectie van First (Off) Screenings presteerden licht onder de verwachtingen. Dat dit vooral een probleem is voor de avant-premières, beseffen ook de organisatoren. Het slotweekend miste inderdaad een echte publiekstrekker. Naar volgend jaar toe zouden we op dat vlak dan ook iets bekender werk mogen verwachten.

Zoals de titel van het festival al laat vermoeden, wordt er op Offscreen ruim aandacht besteed aan wat er zich naast het scherm afspeelt. Zo gaf filmhistoricus Dick Tomasovic in het Filmmuseum een interessante uiteenzetting over het leven en werk van Tod Browning, en organiseerde Cinema Nova een gesmaakte Q&A met Jack Hill. Freaky sideshows, concerten en goochelacts zorgden dan weer voor een vreemdsoortige détente. Dergelijke randactiviteiten verhogen in aanzienlijke mate de betrokkenheid van het publiek. Het persoonlijk contact en de interactie met de toeschouwers zijn in elk geval een opsteker in vergelijking met het soms ongebreideld consumerisme op de grote festivals. In die context hoeft het dan ook niet te verwonderen dat het onderliggende Cinema Nova café bewust geen cola en ijsthee serveert, en de bekende krieks en trappisten onverbiddelijk als industriële bieren brandmerkt. De kleinschaligheid van het festival, de bezieling en het retrogehalte hebben hun eigen charme. Toch zijn daar ook enkele nadelen aan verbonden: uurroosters worden maar zelden gerespecteerd (bepaalde films liepen tot een halfuur vertraging op), de smalle en langgerekte wachtrijen zorgen soms voor claustrofobische taferelen, en wie zelf geen biertje drinkt, kan zich maar beter voorbereiden op de alcoholdampen die in het Nova-zaaltje (blijven) hangen.

Maar de kern van de zaak is dat Offscreen zich tijdens de eerste editie als een aangenaam, gedurfd, uniek en eigenzinnig filmfestival wist te profileren. Liefhebbers kunnen zich nu al opmaken voor de tweede editie die er begin volgend jaar aankomt. De organisatoren staat alvast een grote uitdaging te wachten. De ‘sequel’ mikt op eenzelfde publieksbereik (om en bij de 3300 toeschouwers), maar zal het volgend jaar wel zonder de 3D-locomotief moeten stellen. Daarnaast rekent Offscreen voor de tweede editie opnieuw op de onbaatzuchtige inzet van haar vrijwilligers en op een consolidatie van de structurele ondersteuning via subsidies (dit jaar kwam Brusselse Aangelegenheden met 5000 euro over de brug). Aan de programmeringsformule – drie verlengde weekends – wordt alvast niet gesleuteld.

Wie de eerste editie gemist heeft, kan tot eind maart nog enkele films uit het Offscreen-programma bekijken in Cinema Zed Leuven (o.a. My Winnipeg en Brothers of the Head) of in het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (o.a. Spider Baby, Forbidden Zone, en een herneming van de retrospectieve rond Tod Browning). Meer info op www.cinemazed.be en www.muhka.be.


De eerste editie van het Offscreen Film Festival liep van 21 februari t.e.m. 9 maart in Cinema Nova en het Filmmuseum in Brussel. Voor meer informatie kan u nog steeds terecht op www.offscreen.be

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Independent
STORMBREAKER
James Bond Junior
>>>