Meteen naar de tekst springen
Foto: Miramax

INDEX >> FESTIVALS >> 33STE INTERNATIONALE FILMFESTIVAL IN ROTTERDAM

33STE INTERNATIONALE FILMFESTIVAL IN ROTTERDAM
Takeshi Kitano in Rotterdam

 

Mattijs Grannetia | 25/01/2004


Share/Bookmark

Afgelopen donderdag hield Takeshi Kitano in Rotterdam een persconferentie naar aanleiding van de release van Zatoichi. We plukten een aantal hoogtepunten uit zijn gesprek, dat ondanks het voortdurende gebruik van een tolk toch erg gladjes verliep en eigenlijk te snel voorbij was.

Van onze medewerker op het festival

Kan je iets meer vertellen over de combinatie tussen musical en samurai film in Zatoichi?

'Ik ben er niet zo zeker van of Zatoichi wel een musical genoemd mag worden. Het is meer een soort kabuki theater met dialogen in de moderne Japanse taal... Met veel respect voor de klassieke jidai geki films heb ik toch een iets realistischere manier van kijken op vechten. In mijn film ga je niet dood na vijf minuten vechten, maar kan het met één slag gedaan zijn. Zo is Zatoichi gemaakt, uit dat oogpunt. Het einde van de film daarentegen is een typisch einde zoals dat in veel van de films uit de vijftiger en zestiger jaren voorkwam waarin de dorpelingen altijd hun vrijheid en blijheid vieren met een dans.'

Zatoichi is een figuur waar al zo'n 27 films over zijn gemaakt. Kon er nog iets origineels gezegd worden over dit figuur?

'Eigenlijk heb ik het vergeleken met een voetbalwedstrijd. Je hebt een aantal regels waar je je aan moet houden - bij Zatoichi zijn dat masseur, blind en zwaardvechter - dus zolang je daar tussendoor laveert komt het allemaal goed.'

Samuraifilms zijn populair. Waar plaats je Zatoichi in het aanbod?

'Overduidelijk is het qua stijl een klassieke jidai geki (samurai) film, maar qua inhoud ligt Zatoichi niet zo ver weg van mijn eerdere yakuza films.'

Verder wist Kitano nog te vertellen dat hij het commerciële succes van Zatoichi in Japan wel heeft zien aankomen, maar dat hij daar niet op aangestuurd heeft. Hij ziet het meer als een levensverzekering voor de toekomst. De volgende paar films zullen weer arthouse films worden en als we hem een vervolg zien maken op Zatoichi dan kunnen we ervan uit gaan dat zijn laatste films geen groot succes zijn geweest.

Foto: Miramax Foto: International Film Festival Rotterdam

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Columbia
FUN WITH DICK AND JANE
Brainfreeze
>>>