INDEX >> RECENSIES >> DARK BLUE

DARK BLUE
LAPD Blue

Reggy Hafkenscheid | 28/07/2003

Dark Blue vindt plaats tijdens de uitbarsting van de Los Angeles-riots iets meer dan 10 jaar geleden. Iedereen zal zich nog wel de afschuwelijke beelden herinneren van de geweldgolf die ontstond nadat de agenten die Rodney King hadden mishandeld door de rechter werden vrijgesproken. Regisseur Ron Shelton heeft de chaos van toen gebruikt als achtergrond voor deze politiefilm met Kurt Russell in de hoofdrol.

Detective Eldon Perry (Kurt Russell), werkzaam bij de Special Investigations Squad van de LAPD, krijgt de taak om samen met zijn partner Bobby Keough (Scott Speedman) een bloedige overval op te lossen. Keough is nog nat achter de oren maar krijgt van de altijd drinkende Perry een keiharde opleiding over hoe de misdaad, volgens Perry, bestreden moet worden. Perry heeft nauw contact met zijn baas Jack van Meter (Brandon Gleeson) die hem hierin alle vrijheid geeft. De bewijzen om de overvallers op te sporen worden niet gevonden, maar Perry weet hier wel raad mee en zorgt dat de daders (of andere criminelen die aan de omschrijving voldoen) plotseling gelokaliseerd worden. Keough is getuige van Perry's corrupte werkwijze die ook gehanteerd wordt door Jack van Meter en andere collegae. Perry en Keough weten niet dat ze geschaduwd worden door de zwarte officier Arthur Holland (Ving Rhames). Holland wil een einde maken aan de corruptie binnen het korps en Perry is zijn enige bewijs. De spanning binnen de LAPD en onder de burgers neemt toe wanneer de rechter een uitspraak doet over de Rodney King-zaak.

Kurt Russell komt na enkele matige rollen ijzersterk terug met Dark Blue. Hij speelt op indrukwekkende wijze een racistische, corrupte, trigger happy agent die ook nog van een stevige borrel houdt (hoe erg kan het worden?). Screenwriter David Ayer schreef ook Training Day en de rol van Denzel Washington lijkt veel op Russells karakter. Washington Denzel overtreffen, doet Russell niet, maar hij komt aardig in de buurt. Verder zien we goede prestaties van Lolita Davidovich als Perry's vrouw met eenzelfde drinkprobleem en Ving Rhames als Holland die ondanks de tegenwerking zijn afdeling wil opschonen.

Wat de film boven de standaard cop thriller uittilt, is de periode waarin het verhaal zich afspeelt. De Rodney King-affaire met de L.A. riots als gevolg maakt de film bijzonder origineel. De spanning wordt door Regisseur Ron Shelton langzaam opgevoerd totdat de explosie plaatsvindt van de zwarte burgers die overgaan tot gewelddadigheden en plunderingen. Perry en Keough bevinden zich midden in de chaos op het moment dat hun zaak een ontknoping bereikt. Shelton, bekend van de sportkomedies Bull Durham, White Man Can't Jump en Tin Cup, wijkt af van zijn traditie en maakte met Dark Blue een realistische en beklemmende politiefilm. Dark Blue is een film die je nog even helpt herinneren hoe afschuwelijk de L.A. riots geweest zijn.

Titel: Dark Blue
Speelduur: 1u58
Regie: Ron Shelton