Meteen naar de tekst springen
Foto: Vlaamse Dienst voor Filmcultuur

INDEX >> FESTIVALS >> JIM THOMPSON & FILM NOIR

JIM THOMPSON & FILM NOIR
Weekendseminarie Filmmuseum Brussel

 

Serge Van Cauwenbergh | 30/01/2000


Share/Bookmark

De term film noir is zoals bekend afkomstig van de Franse filmcritici, die er eind de jaren veertig hun bewondering mee uitdrukten voor de Amerikaanse misdaadfilms. Deze hard-boiled movies (die nadien sporen zullen nalaten in een aantal grote Franse Nouvelle Vague-films) baseerden zich onder andere op misdaadromans van schrijvers als Raymond Chandler, Dashiell Hammett en James M. Cain. Ook de minder bekende pulp fiction writer Jim Thompson hoort in dit rijtje thuis.

Jim Thompson (1906-1977) schreef een dertigtal dime store novels, wat televisiescenario's en een resem kortverhalen. Daarnaast werkte hij mee aan de scripts van de vroege Kubrick klassiekers The Killing (decennia later een grote inspiratie voor Tarantino's Reservoir Dogs) en Paths of Glory. Tot Thompsons bekendste werke behoren: The n Killer Inside Me, Pop. 1280, The Getaway en A Hell of a Woman. Zijn visuele schrijfstijl en rake dialogen leenden zich uitstekend tot filmadaptaties, maar de enkele Thompson verfilmingen verleenden de schrijver nooit de status die pakweg The Postman Always Rings Twice aan Cain gaf. 'Just you wait, I'll become famous after I'm dead,' merkte Thompson terecht op. In de jaren negentig vond zijn werk onder andere dankzij Stephen Frears' verfilming van The Grifters eindelijk erkenning, met diverse verfilmingen en een herdruk van zijn werk tot gevolg.

Tijdens dit seminarie illustreren gastsprekers Jo Smets en Michel Apers hun uiteenzettingen met filmvertoningen en -fragmenten. Het seminarie vindt plaats in het Filmmuseum, Baron Hortastraat 9, 1000 Brussel. Onder voorbehoud van wijzigingen ziet het programma er als volgt uit:

Zaterdag 19 februari:
Thompson, Hollywood & Film Noir
- 9u30-13u00: Thompson & Hollywood (1), met o.a. de projectie van Stanley Kubricks briljante bijdrage tot de klassieke noir-reeks: The Killing (USA, 1956)
- 14u00-17u30: Thompson & Hollywood (2) met o.a. de projectie van de eerste grote Thompson-adaptatie: The Getaway, (Sam Peckinpah, USA, 1972)
- 18u15: The Grifters (USA, 1990), de Thompson-adaptatie van Stephen Frears, wordt vertoond in de avondprogrammatie van het Filmmuseum. De film is gratis toegankelijk voor deelnemers aan het seminarie.

Zondag 20 februari:
Franse Film Noir
- 9u30-12u00: Franse invulling van het noir-genre (1), met o.a. de projectie van Du rififi chez les hommes (Fr., 1955) van Jules Dassin, regisseur van de noir-klassieker The Naked City.
- 14u00-17u30: Franse invulling van het noir-genre (2), met o.a. de projectie van Le Doulos (Fr., 1962) van Jean-Pierre Melville.
- 18u15: Série Noire (Fr., 1979) de Thompson-adaptatie van Alain Corneau, wordt vertoond in de avondprogrammatie van het Filmmuseum. De film is gratis toegankelijk voor deelnemers aan het seminarie.

Een organisatie van de Vlaamse Dienst voor Filmcultuur in samenwerking met de Hogeschool Sint-Lukas Brussel. Inschrijven kan door 1000 BF (500 BF voor studenten) te storten op rekeningnummer 210-0079616-31 van de Vlaamse Dienst voor Filmcultuur met vermelding 'Weekend Thompson + naam deelnemer'. Overschrijvingen dienen uiterlijk op 14 februari uitgevoerd te worden. Wie nadien nog wenst in te schrijven, doet dit zaterdagochtend in het Filmmuseum, maar wordt aangeraden vooraf contact op te nemen met de VDFC (Tonie De Waele).

Voor bijkomende inlichtingen:
Vlaamse Dienst voor Filmcultuur
Ravensteingalerij 73
1000 Brussel
Tel.: (02)507 83 70
Fax.: (02)513 12 72
vdfc@ledoux.be

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: NewMarket
MONSTER
Afdaling in de hel
>>>